NOMINEES:
EUROPEAN
SLAPP CONTEST
2026



NOMINEES:
EUROPEAN
SLAPP ADDICT

2026




SLAPP ADDICT
2026

NOMINEE 1:

///'//e/n//ww/ 7eamfu 0/ 2.0.

COUNTRY :

fe/ﬂ//a

DETAILS

In June 2025, the construction company Millennium Team filed a
private criminal complaint against artist, writer, and activist Dejan
Atanackovi¢ regarding his statements about their controversial

demolition of Hotel Jugoslavija, the Sava Mala case (where an entire
street in Belgrade was demolished to make way for a UAE-funded
luxury real estate project), construction waste disposal, and other
dealings of the company. The complaint demands that the First
Municipal Court in Belgrade impose a prison sentence of one year
on Atanackovic.

Previously, in November 2024, the company had threatened
activists protesting the demolition of Hotel Jugoslavija with lawsuits.
At that time, citizens highlighted suspicions that the building was
being demolished illegally — potentially releasing large amounts of
harmful asbestos — and that the company in question was carrying
out the demolition.

REMEDY SOUGHT: STATUS:

€20,000 Ongoing.



https://www.euractiv.com/news/the-savamala-case-a-year-without-progress/

SLAPP ADDICT
2026

NOMINEE 2:

Shatim z Ao

COUNTRY :

j%néa

DETAILS

Starting is a construction company that was hired as a
subcontractor for the reconstruction of the Railway Station in Novi
Sad, whose canopy collapsed in 2014 killing 16 people. The company,
whose profits in 2024 reach 100 million euro, is suing seven

individuals for defamation under the criminal code for “damaging
business reputation and creditworthiness”. These defendants are
lawyer Ivan Nini¢, professor Dejan Mirovié, civil engineers Danijel
DaSi¢ and Zoran bDaji¢, architect Slobodan Maldini, MP bPorde
Stankovi¢ and journalist Sofija Bogosavljev. Common to all the
defendants is that they publicly questioned the role of this
company in the reconstruction of the railway station in Novi Sad and
that they pointed to failures in the company’s work that continue to
go unpunished.

See also:
e Starting v. multiple people

e Starting_v. lvan Ninic

e Starting v. Sofija Bogosavljev



https://forbes.n1info.rs/biznis/otkrivamo-veliki-skok-dobiti-startinga-u-2024-poznati-podizvodac-stigao-i-do-100-miliona-evra-prihoda/
https://slapp.rs/en/slapp/starting-v-multiple-people/
https://slapp.rs/en/slapp/starting-v-ivan-ninic/
https://slapp.rs/en/slapp/starting-v-sofija-bogosavljev/

REMEDY SOUGHT:

The company demanded that journalist Sofija Bogosavljev be fined
300,000 dinars (approx €2,500). It is not known what amount is
claimed from the other defendants, but in accordance with the

Criminal Code, a fine or a prison sentence of up to one year is
provided for.

STATUS:

Ongoing.




SLAPP ADDICT
2026

NOMINEE 3:

pet/ Emergy LTV

COUNTRY :

fur g2s
DETAILS

Deja vu? Maybe! Since 2019, Hell Energy LTD, a Hungarian energy
drink company run by brothers Erné Barabas Jr. and Zsolt Barabas
has initiated more than 30 proceedings across 10 separate cases
against Forbes — including personality rights claims, DPA
proceedings based on the GDPR, and numerous press rectification
lawsuits — with the aim of preventing anything about them from
appearing in the public sphere. In 2025 they struck again but this
time, things got meta.

The Hungarian Civil Liberties Union (HCLU) represented Forbes in a
case concerning the brothers’ inclusion in the magazine's “richest
50" list. After Forbes won that case in September 2025, the Barabas
brothers brought a new lawsuit — this time against HCLU itself —
alleging slander. That case was dismissed at first instance.




On 2 June 2025, the brothers launched yet another proceeding
against HCLU before the Budapest-Capital Regional Court. This time,
the claim was triggered by HCLU's public statements describing
Hell’s litigation strategy against Forbes as SLAPPs. They challenged
71 different statements made on HCLU's website and social media
channels, even going as far as objecting to HCLU's case-related
mission statement, that: “The HCLU works to ensure that journalists’
work cannot be censored.”

REMEDY SOUGHT:

The plaintiffs initially sought damages of 10,000,000 HUF (€ 26,400).

STATUS:

The first instance judgment was delivered on 15 October 2025. The

court dismissed the claim in its entirety. The Plaintiffs appealed
against the judgment, but only in respect of nine of the contested
statements, and they withdrew their claim for damages (non-
pecuniary compensation). The second instance proceeding is still
ongoing.




NOMINEES:
SLAPP
POLITICIAN
OF THE YEAR




SLAPP POLITICIAN
OF THE YEAR

NOMINEE 1:

cé&éwa72m45%%m¢

COUNTRY :

j%néa

DETAILS

Jelena Tanaskovi¢, former Minister of Agriculture, Forestry and

Water Management and director of “Railway Infrastructure” and one
of the suspects in the case of the canopy collapse in Novi Sad, sued
the editor and journalist of KRIK and is demanding compensation of

one million dinars (approx €8,515) for alleged harm to her reputation

and violation of the presumption of innocence.

The lawsuit concerns a KRIK article reporting that a private company
where Tanaskovi¢ previously worked filed a criminal complaint
against her for suspected financial misconduct causing damages of
around 200 million dinars. The article also points out that this
complaint was later dismissed by the Prosecutor’'s Office for
Organized Crime after a police report signed by Ninoslav Cmolic,
who is married to longtime associate of Tanaskovi¢, minister Irene
Vujovi¢ — information which is already publicly available. Tanaskovié
claims the reporting injured her honor and falsely implies
misconduct, even attributing statements to the article that were not
published, like calling her a “murderer”, when in reality the article
only states “[she]| was arrested two weeks ago due to the fall of the
station canopy in Novi Sad when 15 people died.”



https://www.krik.rs/tanaskovic-se-nije-nasla-pod-istragom-za-finansijski-kriminal-zahvaljujuci-suprugu-njene-prijateljice-nacelniku-policije-cmolicu/

Additionally, Tanaskovi¢ is suing KRIK for a second time for
publishing the information that she sued them. This practically seeks
to prohibit public information and reporting on malicious actions
conducted against the media. Tanaskovi¢ also states that she is
presented as a criminal because she is written about by KRIK, which
deals with crime and corruption, which indicates the baseless and
unfounded argumentation of the filed lawsuit.

REMEDY SOUGHT:

one million dinars (approx €8,515) in each case.

STATUS:

Ongoing.




SLAPP POLITICIAN
OF THE YEAR

NOMINEE 2:
&/'a/gq/a //e/am//'

COUNTRY :

4,

DETAILS

The Italian Prime Minister strikes again. Giorgia Meloni, who
previously won SLAPP Politician of the Year in the 2024 European
SLAPP Contest, has sued Daniele Fabbri, a comedian and cartoonist,
for defamation following statements Fabbri made during a YouTube

podcast “Contains Bad Words”. In his satirical podcast, Fabbri
criticised the sexist insults that had previously been directed at
Giorgia Meloni, emphasizing that "many non-discriminatory, yet still
satisfactory, words could be used in their place."” While the incident
dates back to 2021 when the podcast was released, the first hearing
took place in November 2025, when the judge watched the
incriminating video and asked Meloni's lawyer if he really wanted to
pursue the complaint. (The answer was yes). Meloni is seeking
€20,000 for psychological damages.

REMEDY SOUGHT: STATUS:

€20,000 Ongoing.



https://www.the-case.eu/gallery-of-shame/
https://www.the-case.eu/latest/the-european-slapp-contest-2024/

SLAPP POLITICIAN
OF THE YEAR

NOMINEE 3:

//L?W Cande Eardeioms

co RY:

Zﬁ&/ﬁuwv

DETAILS

On 1 October 2024, Claude Eerdekens, then socialist mayor of
Andenne, summoned journalist Mélanie De Groote following a critical

profile published on 3 October in Belgian political magazine, Wilfried
magazine. The article, titled “Claude Eerdekens, the old beast of
Andenne,” examined his political career ahead of local elections and
included testimonies from 33 witnesses alleging moral harassment
and sexist behavior.

Eerdekens denied the allegations, calling them part of an
orchestrated pre-election campaign.

After publication, Eerdekens and the City of Andenne filed lawsuits
before the Namur Court of First Instance, accusing De Groote of
violating privacy, breaching professional ethics, and making
defamatory and insulting statements causing personal injury and

giving rise to a right to compensation. He sought damages and the

publication of the judgment in the magazine at the journalist’s
expense.




This is reportedly common practice with him: For many years he has
sued local television on several occasions, witnesses who spoke in
the local press. He sends lawyers' letters as soon as someone
criticizes him, whether they are the media, citizens' groups, political
opponents or journalists. He generally involves the town of Andenne
and the municipal legal service in his efforts.

On 12 February 2026, the Namur Court of First Instance dismissed all
claims and awarded De Groote €4,000 in procedural compensation.
The court found the proceedings manifestly unreasonable and
emphasized the importance of press freedom, warning of the chilling
effect such lawsuits can have on public-interest journalism.

REMEDY SOUGHT:

Damages assessed according to the harm, as well as the full
publication of the court's judgment in the magazine, at the journalist's
expense.

STATUS:

On February 12, 2026, the Court of First Instance of Namur
dismissed all of Claude Eerdekens' claims and awarded the journalist
De Groote €4,000 in increased procedural compensation.




NOMINEES:
SLAPP JURIST

OF 2026




SLAPP JURIST
OF THE YEAR

NOMINEE 1:

cZ&/ /gaMr aﬂémk
7 7%

COUNTRY :

Cooatra

DETAILS

At the regional court in Zadar, judge lvan Markovi¢ has filed 26

complaints against journalists and media. This Croatian judge sued
all the media that reported critically on a case he ruled in in which
he decided to release five suspects accused of rape and sexual
abuse. Half of the lawsuits — 13 lawsuits — are against publications
owned by Hanza Media demanding 825,000 kuna (approx €110,000)
in damages for emotional distress.

Markovié was eventually awarded 250,000 kuna (approx €33,200).
The higher court later overturned that judgment and returned the

case for a retrial. Those 13 lawsuits against the publisher Hanza
Media were later consolidated by the court into a single case.

The judge also filed several lawsuits — three criminal complaints and
one civil claim in which he sought 70,000 kuna (€9,290) — against
journalist Ivica Neve§canin who first reported on the story. The
Croatian Journalists’ Association describes this as an apparent “an
act of revenge”.




In addition to Hanza Media — the publisher of Jutarnji list and
Slobodna Dalmacija — Judge Markovic¢, as a serial plaintiff, has also
sued the news portals Index and Telegram, as well as the daily
newspaper 24sata, over articles covering the same issue.

National experts describe the phenomenon of judges acting as
“serial plaintiffs” as a “sad Croatian exception”. Hanza Media alone,

the largest newspaper concern in the Republic of Croatia, has 18
lawsuits with a total value of damages claims exceeding one million
kuna (€133,000), from 11 judges.

REMEDY SOUGHT :

Financial compensations for damages.

STATUS:

Proceedings against Hanza media are ongoing. Journalist Ivica
Nevescanin lost in the first instance and appealed the ruling; the
appeal proceedings are currently ongoing. The other lawsuits against
him remain active in 2026.



https://www.balcanicaucaso.org/en/cp_article/slapp-in-croatia-a-plague/

SLAPP JURIST
OF THE YEAR

NOMINEE 2:

Sotu Famal

COUNTRY :

K

DETAILS

Setu Kamal, a tax barrister, is pursuing Dan Niedle, investigative

journalist covering tax and legal issues and former tax partner at a
law firm, for defamation and malicious falsehood over his reporting
on a tax scheme widely promoted by Arka Wealth, which Neidle

described as an “aggressive tax avoidance scheme which has no
realistic prospect of success”.

Kamal did not respond substantively to a right of reply issued by
Neidle prior to publication. Instead he demanded access to Neidle’'s
and Tax Policy Associates’ subscriber base, which was refused.

Following publication of the article, in a private attempt to settle the

complaint, Kamal told Neidle he had written to Google, Bing, Cyprus
Data Protection Office and the Information Commissioner’s Office
(ICO) to seek to have the article delisted. He continued to call for
the piece to be removed, insisting that Neidle also publish his ICO
complaint and pay 80% of the income Kamal alleged he had lost
from current or former clients as a result of the publication.



https://taxpolicy.org.uk/2025/02/26/tiktok-tax-avoidance-from-arka-wealth-why-the-government-and-the-bar-should-act/
https://taxpolicy.org.uk/2025/02/26/tiktok-tax-avoidance-from-arka-wealth-why-the-government-and-the-bar-should-act/

Also included was a requirement for Neidle to publish “clear and
public confirmation of your sincere belief that | am the leading
barrister in the field of taxation in the country” and agree never to
make any “false or misleading references” to any person ever again.

On 14 August 2025, Kamal applied for an interim injunction against
Dan Neidle and Tax Policy Associates without notifying Neidle as is
necessary. Dan Neidle was only made aware of the application, when
he received an email from the High Court with a copy of an order
dismissing the application due to failures by Kamal to comply with
the relevant procedure and to meet the necessary tests for an
interim injunction.

Since Kamal issued proceedings, HMRC (the UK's tax, payments and

customs authority) has added him to its tax avoidance promoter list,
saying he has created contract templates that are “essential to how
these arrangements operate”. This is the first time a practising
lawyer has been named as a tax avoidance scheme promoter.

On 20 October 2025, Dan Neidle filed an application to have a legal
action against him thrown out in a landmark test of the anti-SLAPP
provisions in the Economic Crime and Corporate Transparency Act
(ECCTA).

On 11 March 2026, Mrs Justice Collins Rice published her judgment in
Dan Niedle's favour, stating “[tlhe Defendants are in these
circumstances entitled to a declaration that Mr

Kamal's claim is a statutory SLAPP.”




REMEDY SOUGHT:

Kamal had valued his claim at £8 million (approx €9,200,000) due
to losing a contract following Neidle’s article.

STATUS:

Closed. Ruled in the defendant's favour as a statutory SLAPP.




SLAPP JURIST
OF THE YEAR

NOMINEE 3:

275 i Chynscre!
:24%§ﬁ//j%//@w

COUNTRY :

fotamd

DETAILS

The original nomination received by CASE was for a case in which
the president of a Polish mattress company worth around PLN 60
million (approx €15 million) brought civil proceedings against three
employee—trade union members following their workplace
communications.

In March 2025, the claimant initiated proceedings before a district
court for the protection of personal rights, alleging defamation and
reputational harm. The claims targeted a broad range of statements
made by the employee-trade union members about working
conditions, management conduct, and the company’s financial
situation.

Due to the fact that the parties reached an out-of-court settlement
and, as a consequence, the lawsuits were withdrawn, the defendants
intend to remain anonymous (see section status of the case).




However, what CASE found particularly interesting about this case is
the law firm PCS Paruch Chrusciel Schiffter Stepien (the largest HR
law firm in Poland) had already taken actions that were explicitly

recognised by the court as SLAPP and a form of abuse of law — in
another case against a trade union activist. In the case in question,
the District Court ruled that the private prosecution brought by the
company represented by PCS Paruch Chrusciel Schiffter Stepien
“has the characteristics of a SLAPP and constitutes a clear abuse of
law on the part of the private prosecutor.”

The litigation in question forms part of a wider pattern in Poland
described as “labour SLAPPs,” where legal action is used to deter or
retaliate against trade union activity.

Moreover, in 2020, PCS Paruch Chrusciel Schiffter, joined Littler, the
world's largest employment law practice representing employers. It
has been described as a union-busting_firm by a number of critics

and is the largest union avoidance firm in the US. It has counseled
and defended companies including Starbucks, Amazon, Nissan, and
Delta Air Lines against employees trying to unionise.

The CASE therefore decided to nominate the law firm for the
contest rather than the mattress company.



https://www.littler.com/press/news/littler-labeled-union-busting-firm?utm_source=chatgpt.com

REMEDY SOUGHT:

In the original case, the claimant sought extensive remedies,
including public apologies, removal of publications, and orders
prohibiting further statements about the company. Financial
demands included a payment of PLN 100,000 (approx €23,266) to a
charity and additional penalties for non-compliance. Parallel criminal
defamation proceedings were also initiated but did not result in
charges.

STATUS:

The case ultimately ended in a confidential settlement reached
through mediation, with the president of the company withdrawing
all claims.




NOMINEES:
CORPORATE
BULLY OF THE
YEAR




CORPORATE BULLY
OF THE YEAR

NOMINEE 1:

C?éw%é /Igwmmwmd

COUNTRY:

73

DETAILS

In August 2025, London-based outlet The Londoner, part of Mill
Media, published an investigation by journalist Cormac Kehoe into
Italian businessman Claudio Di Giovanni, alleging his involvement in

unlawful rental arbitrage schemes affecting multiple London
landlords and tenants. The article drew on testimonies from alleged
victims, reporting significant unpaid rent, poor living conditions, and
ongoing disputes. The article is entitled ‘Claudio is Scamming’, the
name of the WhatsApp group that several of CDG's former
colleagues and business associates have created.

The investigation by The Londoner found seven upmarket landlords

in London, who say they are victims of Di Giovanni's schemes. The
Londoner accused CDG of failing to pay well over £100,000 (approx
€114,920) in rent and prompting at least four lawsuits. His subletters’
online complaints range from electrocution to “filthy” apartments
and “broken beds.” CDG maintains he has no involvement in
property rentals. Airbnb told the Londoner that “it has decided to
suspend two accounts believed to be connected to Di Giovanni's
operation). Di Giovanni denies the allegations.




Prior to publication of the article, Di Giovanni issued an aggressive
cease-and-desist letter threatening defamation claims, criminal
proceedings, and penalties including a £250,000 damages claim
(though he offered to accept £5,000 as a settlement along with
stringent conditions), injunctions, and even jail time.

After publication, Di Giovanni initiated legal action against Kehoe
personally, later expanding claims to include Mill Media, threatening
enforcement action, criminal proceedings, and financial penalties
unless the article was taken down. Legal threats were also extended
to The Londoner, its publisher Mill Media, and multiple sources cited
in the investigation, who were warned of defamation claims,
damages of up to £250,000, and potential criminal liability.

The case has involved repeated and increasingly aggressive legal
communications, including messages from unverifiable “legal
representatives”. The proceedings have caused significant stress to
the journalist and raised fears of financial ruin.

RENMEDY SOUGHT:

Removal of the article, damages, and legal costs.

STATUS:

A High Court hearing is scheduled for April 2026.




CORPORATE BULLY
OF THE YEAR

NOMINEE 3:

o Vg and Kaagn

52wmo%g

COUNTRY :

Lrelamd

DETAILS

John Keegan and Keegan Quarries Ltd. have launched several
lawsuits against Kieran Cummins and his NGO Eco Advocacy.

Kieran Cummins has been engaged in a long-standing advocacy
effort related to planning issues, and has been openly critical of the
multi-million-euro company Keegan Quarries. Cummins believes
that Keegan operates illegal quarries. He has been campaigning
against them on this basis for about 30 years.

Keegan Quarries is a substantial commercial enterprise, reporting a
turnover of approximately €36 million in 2023 and holding net
assets of nearly €40 million as of December that year. The shares
are ultimately held by Keegan and his family through an Isle of Man
vehicle, Keegan Investments (IOM) Ltd.




But of particular interest for this nomination is a lawsuit in which the
company is suing Kieran Cummins for defamation and malicious
falsehood arising from a criminal complaint made by Cummins
against Keegan.

The company sought disclosure of Garda files relating to the original
complaint which after a dispute was granted by the High Court in
March 2026, despite an intervention from UN Special Rapporteur on
Environmental Defenders under the Aarhus Convention, Michel Forst,
who wrote to the Government and Chief State Solicitor's Office
urging them to oppose it and who expressed concern that this
would set a precedent and create a “chilling effect” for others
considering submitting complaints. Forst noted that environmental
defenders must be protected against so-called SLAPP orders -
strategic litigation against public participation.

RENMEDY SOUGHT:

No information.

STATUS:

Ongoing.




CORPORATE BULLY
OF THE YEAR

NOMINEE 3:

JZ”%ZZ¢%§W%y

COUNTRY :

Zi%?mwmu

DETAILS

In 2024, Joost Debucquoy, member of one of Belgium's wealthiest
real estate families, brought a €12 million lawsuit against the
volunteer-led non-profits Samen Sterk! vzw and Erfpacht vzw, as
well as one of their directors, Liesbeth Beeckman. It was recognised
as a SLAPP by CASE in 2025.

The case arises from a controversial leasehold model used by
companies linked to the Debucquoy family. These companies
market long-term leasehold investments in properties such as
holiday flats and apartments, often targeting lower- and middle-
income individuals seeking stable returns. According to the
defendants, these investments are structurally loss-making: the
companies retain multiple roles — developer, landowner, and
manager — while shifting costs onto leaseholders, leaving many
locked into unprofitable and effectively unsellable contracts for
decades.

The lawsuit targets two actions by the non-profits: the reposting of
a newspaper article on litigation involving the family’s companies,
and the launch of a parliamentary petition calling for a ban on the
sale of leasehold rights as investment products.




The case also reflects a broader pattern: prior to the lawsuit, one of
the family’'s companies, Creadomus Invest NV, issued legal threats
against one of the organisations, including the prospect of
significant financial penalties.

REMEDY SOUGHT:

€1.2 million in damages as well as the removal of the article and petition.

STATUS:

Closed. In November 2025, a Belgian court ruled in favour of the
defendant, Liesbeth Beeckman of Samen Sterk! vzw, explicitly
identifying the lawsuit as intended to intimidate critics. The
judgment noted that “the action appears intended to intimidate
critical voices — the situation is manifestly unreasonable,” and
further referenced emerging anti-SLAPP standards, warning that
legal actions aimed at financially exhausting opponents “must be
approached with the utmost suspicion.”




NOMINEES:
GREEN GAG
AINARD




GREEN GAG AWARD

NOMINEE 1:

6/ /27{@% f/pﬂ

COUNTRY :

4,
DETAILS

In June 2025, powerful Italian energy and petroleum company Fox
Petroli S.p.A. filed a €2 million defamation lawsuit against two local
environmental defenders, Roberto Malini and Lisetta Sperindei,
members of the grassroots group PESARO: NO LNG. The activists
had described a former fuel storage site in Pesaro as “"degraded” in a
press release and article for ImgPress, warning of public health and
environmental risks.

“PESARO: NO LNG", is a grassroots citizens’ committee opposing the
construction of a liquefied natural gas (LNG) plant in the Tombaccia
neighbourhood of Pesaro, Italy. For more than seven months, the
group has been campaigning against the project proposed by Fox
Petroli S.p.A., a financially powerful petroleum and energy company.

Their concerns are serious: the company’s chosen site sits in a
densely populated and environmentally sensitive urban area. It has
hosted hydrocarbon storage and processing activities for decades
and is widely considered contaminated and in need of remediation.




Numerous institutional and technical reports - including those
produced by Fox Petroli itself — confirm the site’s condition, noting
the presence of obsolete diesel tanks dating back to the 1950s and
the need for a substantial clean-up operation.

In May 2025, the PESARO: NO LNG Committee filed a formal
environmental complaint, warning authorities about potential risks to
public health and safety at the site. They simultaneously issued a
press release announcing their action, which was published on the
news platform ImgPress. The statement described the site as
“degraded” — language that Fox Petroli now claims damaged its
reputation.

Interestingly enough, Fox Petroli did not sue ImgPress, highlighting
the lawsuit’'s aim to target the activists directly. The case has
already created a chilling effect on local media coverage and public
debate.

REMEDY SOUGHT:

5% of the company’s annual turnover of €47 million (approx €2 million).

STATUS:

Ongoing.




GREEN GAG AWARD

NOMINEE 2:

éeaéa??ﬂl%wu%%/

COUNTRY :

K

DETAILS

“Fresh Air for Penrith” is a Facebook campaign founded by local
resident and councillor Jeff Thomson to raise awareness about
persistent foul odours affecting parts of Penrith, allegedly linked to
the Omega Proteins rendering plant operated by Leo Group Limited
which describes itself as “a large animal by product company” which
is “a leading global business, with operations across the UK, Europe
and South Africa”. The campaign shares media coverage, regulatory
updates, and encourages residents to report odours to the
Environment Agency, which has confirmed ongoing monitoring of
the site.

In February 2023, Thomson received a legal threat from solicitors
acting for Leo Group, accusing him of defamation, harassment, and
malicious communications in relation to posts on the Facebook
page. The letter also sought to restrict him from sharing its contents.
After a complaint to the Solicitors Regulation Authority, new lawyers
continued pursuing the case, alleging that Thomson’s posts and user
comments were defamatory and had caused financial harm to the
company.




The legal action demands removal of posts, an apology, damages,
and legal costs, despite limited evidence of harm. Ongoing for over
three years, the case has raised serious concerns about its chilling
effect on public debate, with local residents and journalists
reportedly reluctant to speak out about the odour issue.

REMEDY SOUGHT:

Damages limited to £20K and an injunction.

STATUS:

Ongoing.




GREEN GAG AWARD

NOMINEE 3:

En/

COUNTRY :

4,

DETAILS

Another case of déja vu? After winning “SLAPP Addict of the Year” in
2025, Eni appears to be at it again.

Eva Pastorelli and ReCommon are being sued for alleged defamation
via media for statements made in ReCommon’s newsletter and an
interview on ltaly’'s national public broadcasting company, Rai,
concerning ReCommon’s public position on Eni’s relationship with
the Israeli government and Israeli companies in the context of the
war in Gaza.

More specifically Eni's complaint concerns ReCommon'’s reporting
about: the new offshore gas exploration licenses awarded by the
Israeli government to a consortium involving the Italian oil major in
late October 2023 in Palestinian waters; Eni’'s business collaboration
in the UK with Ithaca Energy which is partially controlled by the
Israeli oil & gas major, Delek, which is blacklisted by the UN for its
operations in Palestinian occupied territories; and alleged shipment
of fuels from Eni’s plants in Taranto, Southern Italy, to Israeli ports.




These statements by ReCommon have been drawn from official
documents and public sources.

Notably, on 24 March 2026, Eni publicly confirmed its withdrawal
from the consortium that had been awarded the contested offshore
gas licence. This confirms that Eni had initially been granted the
licence, as previously reported by ReCommon. The legal action
therefore raises serious questions as to whether the claim seeks to
address genuine reputational harm or instead to challenge reporting
grounded in verifiable information.

Eni has a documented history of litigation against critics, including
previous actions targeting ReCommon and its director, Antonio
Tricarico. These actions intensified following the acquittal of Eni and
Shell managers in a major international corruption case in which
ReCommon played a key investigative role.

Fun facts: Eni is Italy’s largest historical and current polluter. The
company is also 30 per cent controlled by the Italian government
through a golden share mechanism under EU law which gives the
government the right to appoint two thirds of the company’s board
and de facto its chair and the CEO.

REMEDY SOUGHT :

€800,000




STATUS:

Ongoing. Hearing of the compulsory mediation is scheduled for April
14th, 2026. ReCommon has no intention to engage in the mediation
process given the ideological and totally groundless position of Eni
and will soon communicate its intention of not proceeding with the

mediation. Despite previous SLAPPs having been resolved through

extra-judicial settlements, ReCommon believes that it would
become counterproductive to accept any negotiation in this case.




	NOMINEES: EUROPEAN SLAPP CONTEST 2026
	NOMINEES: EUROPEAN SLAPP ADDICT 2026
	Nominee1
	SLAPP ADDICT 2026
	NOMINEE 1:


	Millenium  Team  d.o.o.
	COUNTRY:

	Serbia
	DETAILS
	STATUS:
	REMEDY SOUGHT:
	SLAPP ADDICT 2026
	NOMINEE 2:


	Starting  d.o.o.
	COUNTRY:

	Serbia
	DETAILS

	Nominee 2
	REMEDY SOUGHT:
	STATUS:

	Nominee 2
	SLAPP ADDICT 2026
	NOMINEE 3:


	Hell  Energy  LTD
	COUNTRY:

	Hungary
	DETAILS

	Nominee 3
	REMEDY SOUGHT:
	STATUS:

	Nominee 3
	NOMINEES: SLAPP POLITICIAN  OF THE YEAR
	SLAPP POLITICIAN OF THE YEAR
	NOMINEE 1:


	Jelena Tanaskovic
	COUNTRY:

	Serbia
	DETAILS

	Nominee 1
	REMEDY SOUGHT:
	STATUS:

	Nominee 1
	SLAPP POLITICIAN OF THE YEAR
	NOMINEE 2:


	Giorgia Meloni
	COUNTRY:

	Italy
	DETAILS
	REMEDY SOUGHT:
	STATUS:

	Nominee 2
	SLAPP POLITICIAN OF THE YEAR
	NOMINEE 3:


	Mayor  Claude Eerdekens
	COUNTRY:

	Belgium
	DETAILS

	Nominee 3
	REMEDY SOUGHT:
	STATUS:

	Nominee 3
	NOMINEES: SLAPP JURIST OF 2026
	SLAPP JURIST OF THE YEAR
	NOMINEE 1:


	Judge Ivan Markovic
	COUNTRY:

	Croatia
	DETAILS

	Nominee 1
	REMEDY SOUGHT:
	STATUS:

	Nominee1
	SLAPP JURIST OF THE YEAR
	NOMINEE 2:

	Setu Kamal
	COUNTRY:


	UK
	DETAILS
	Nominee 2

	Nominee 2
	REMEDY SOUGHT:
	STATUS:

	Nominee 2
	SLAPP JURIST OF THE YEAR
	NOMINEE 3:


	PCS Paruch Chrusciel  Schiffter Stepien
	COUNTRY:

	Poland
	DETAILS

	Nominee 3
	Nominee 3
	REMEDY SOUGHT:
	STATUS:

	Nominee 3
	NOMINEES: CORPORATE BULLY OF THE YEAR
	CORPORATE BULLY OF THE YEAR
	NOMINEE 1:

	Claudio Di Giovanni
	COUNTRY:


	UK
	DETAILS
	Nominee 1
	REMEDY SOUGHT:
	STATUS:

	Nominee 1
	CORPORATE BULLY OF THE YEAR
	NOMINEE 3:


	John Keegan and Keegan Quarries Ltd.
	COUNTRY:

	Ireland
	DETAILS

	Nominee 2
	REMEDY SOUGHT:
	STATUS:

	Nominee2
	CORPORATE BULLY OF THE YEAR
	NOMINEE 3:


	Joost Debucquoy
	COUNTRY:

	Belgium
	DETAILS

	Nominee 3
	REMEDY SOUGHT:
	STATUS:

	Nominee 3
	NOMINEES: GREEN GAG AWARD
	GREEN GAG AWARD
	NOMINEE 1:


	Fox Petroli S.p.A.
	COUNTRY:

	Italy
	DETAILS

	Nominee 1
	REMEDY SOUGHT:
	STATUS:

	Nominee 1
	GREEN GAG AWARD
	NOMINEE 2:

	Leo Group Limited
	COUNTRY:


	UK
	DETAILS
	Nominee 2
	REMEDY SOUGHT:
	STATUS:

	Nominee 2
	GREEN GAG AWARD
	NOMINEE 3:


	Eni
	COUNTRY:

	Italy
	DETAILS

	Nominee 3
	REMEDY SOUGHT:

	Nominee 3
	STATUS:

	Nominee 3

